برنامه سازمان امور دانشجویان برای بهبود و ارتقا رفتار سازمانی
مدیر کل منابع انسانی سازمان امور دانشجویان کشور گفت: برنامههای متنوعی برای بهبود کارکرد های راهبردی معاونین دانشجویی در دانشگاههای کشور در اهداف سازمان تبیین شده است .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه یاسوج، دکتر محمد تابان در حاشیه نشست معاونین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: با توجه به موقعیت راهبردی معاونین دانشجویی دانشگاهها در بحث ارتباط
با جامعه هدف دارند که یک جامعه چند سطحی و چندوجهی است نیاز بود که در زمینه رفتار سازمانی، رفتار فردی، رفتار گروهی و همینطور بحث ارتباطات در همین سطوح و بحث تفکر استراتژیک توجه ویژه شود.
مدیر کل منابع انسانی سازمان امور دانشجویان کشور افزود: محیطهای دانشگاه خصوصاً حوزه مسئولیت معاونین دانشجویی دانشگاهها یک حوزه بسیار پیچیده، پرتلاطم، ظریف و حساس است و در واقع بحرانیترین بخش دانشگاه حوزه معاونت دانشجویی است که با نگاه به این رویکرد مدل چهار بعدی برای اداره امور خصوصا در حوزه منابع انسانی تشریح گردید .که بخشی در حوزه رفتاری، بخشی ارتباط، بخش دیگری سبکهای مدیریت و سبکهای رهبری و بخش دیگری تفکر استراتژیک به بحث گذاشته شد.
وی بیان کرد: برای مدیریت دانشگاه باید
رفتاری را داشته باشیم متناسب با بلوغ سازمانی که در دانشگاه با آن مواجه هستیم و ارتباط را باید در سطحی بسیار گسترده و با ظرافت خودش با اقشاری که در دانشگاه هستند چه کارکنان، چه اعضای علمی و چه دانشجویان در مقاطع مختلف عملیاتی گردد.
تابان افزود: اگر بخواهیم رفتار و ارتباط مناسب در حوزه دانشجویی داشته باشیم نیاز است که سبک مدیریت و سبک رهبری متناسب با ویژگیهای دانشگاه را انتخاب کنیم که در نشست امروز چند سبک مدیریت و رهبری را توضیح دادیم و پیشنهاد کردیم از رفتارهای مدیریتی که قدری شکننده و سختتر است به سمت سبکهای رهبری ارتقا دهیم
مدیر کل منابع انسانی سازمان امور دانشجویان کشور گفت: کاربردی ترین سبک سبک های رهبری با رویکرد تحول آفرین پیشنهاد شد دانشگاه بیشتر نیاز به مباحث انگیزشی، هدایتکننده و ترغیبکننده نیاز دارد ،
وی افزود: اگر این سه بعد را در دانشگاه داشته باشیم باید با تفکر استراتژیک صحبت نگاه خاص به آینده داشته باشیم و کسانی که میخواهند در این حوزه موفق باشند باید گذشته و حال را مورد مطالعه قرار دهند و آینده ترسیم نمایند .
وی تصریح کرد: علاوه بر این توصیه کردیم که مدیران در بحث یادگیری مداوم با تمرکز بر هدف ، توجه به زمان و استفاده از الگوها و تکنیکها در قالب تئوری بازیها رو توضیح دادیم اینها مجموعه مباحثی بود که در قالب یک مدل چهار وجهی برای اداره بهتر معاونتهای دانشجویی در دانشگاهها مورد بحث واقع شد که امیدوارم مفید و مؤثر واقع شود.